Voor de consistentie in dit artikel zal ik schrijven over blogpost, maar weet dat je online ook de termen bericht, post, nieuwsitem, artikel, weblog .. zal terugvinden.
Wat is een blogpost?
Een blogpost is een webpagina op jouw website die je zelf kan aanmaken (of aanpassen) die onder een bepaalde content-categorie valt. Zo valt de blogpost die je nu leest voor mij onder de categorie tutorial. Je bent vrij om dit zelf te kiezen, maar probeer er een bepaalde strategie achter te steken. De reden waarom ik deze post onder tutorial steek en niet onder “website bouwen“, is omdat ik naar mijn klanten – na het bouwen van een website – de url naar mijn categorie “tutorial” kan sturen. Op die manier kan ik relevante blogposts groeperen. Bijkomend voordeel van een categorie is dat een willekeurige bezoeker onderaan mijn blogposts snel een aantal gerelateerde blogposts terugvindt.
Hoe maak ik een blogpost (in WordPress)?
Er zijn een aantal manieren om een blogpost aan te maken, hieronder zal ik de snelste en eenvoudigste manier weergeven.
- Log in op je website.
- Klik in de linker-menu op ‘Berichten‘.
- Klik bovenaan op ‘Nieuwe toevoegen‘
- Vul de lege velden in.
- Als je klaar bent klik je op Publiceren.
Ik zal elke stap in detail hieronder uitleggen.
Inloggen op je website
Heb je zelf een WordPress installatie gemaakt dan zal je waarschijnlijk kunnen inloggen door achter de url van jouw website /wp-admin of /wp-login te typen. bijvoorbeeld https://www.example.com/wp-admin.
De meeste (goede) website-bouwers zullen er echter voor kiezen om niet de standaard url te gebruiken voor de veiligheid van jouw website. Hij of zij zal jou de url en de nodige gebruikersnaam en paswoord doorsturen. Afhankelijk van de rechten van jouw account zal je meer of minder zien staan in de backend van jouw website.
Nieuw bericht aanmaken
Er zijn verschillende manieren om een nieuw bericht aan te maken.
Nieuwe blogpost: optie 1
[av_one_half first av_uid=’av-az1d5h’][/av_one_half]
[av_one_half av_uid=’av-9i0aat’]Bovenaan de zwarte balk zie je “+ nieuw”, wanneer je met je muis er over gaat zal je bericht zien verschijnen. Wanneer je hier op klikt wordt jouw nieuwe blogpost aangemaakt.[/av_one_half]
Nieuwe blogpost: optie 2
[av_one_half first av_uid=’av-7pim1x’][/av_one_half]
[av_one_half av_uid=’av-56lxp1′]Links in de menu ga je met je muis over Berichten en kies je in de submenu voor Nieuw bericht.[/av_one_half]
Nieuwe blogpost: optie 3
[av_one_half first av_uid=’av-3wurut’][/av_one_half]
[av_one_half av_uid=’av-2ox74l’]Wanneer je in de linkermenu op Berichten klikt zie je vervolgens boven al jouw bestaande blogposts de knop Nieuw bericht verschijnen.[/av_one_half]
Nieuwe blogpost: optie 4
De snelste (maar minst gebruiksvriendelijke) manier is om naar jouwwebsiteurl.be/wp-admin/post-new.php te gaan. Vergeet niet dat je eerst moet ingelogd zijn.
Tip: bookmark deze url.
Nieuwe blogpost: optie 5
Extra optie: je kan ook steeds een snel concept maken via je dashboard en dit later aanpassen via jouw berichten.
Scherminstellingen
Er zijn meer velden beschikbaar dan bij de eerste login zichtbaar zijn. Onder de knop Scherminstellingen (bovenaan jouw scherm) kun je door middel van vinkjes aangeven welke velden zichtbaar (en dus ook aanpasbaar) moeten zijn onder het bericht.
Handig: jouw instellingen worden automatisch opgeslagen zodat je het niet meer hoeft aan te passen de volgende keer dat je opnieuw inlogt.
Omschrijving van de velden
-
Titel
- De titel en (afhankelijk van jouw permalink instellingen) de url of slug van jouw post. Google vindt dit één van de belangrijkste SEO eigenschappen, zorg dus voor een goede titel! Probeer het keyword van jouw post er in te verwerken en gebruik voldoende tekens.
-
Editor
- Hier plaats je de inhoud van je bericht plaatst. Je kan gebruik maken van tekst, links, afbeeldingen of filmpjes. Vergeet ook geen links naar (interne of externe) urls te leggen. WordPress maakt gebruik van een WYSIWYG-editor, zodat je onmiddellijk een goed beeld van het uiteindelijke resultaat te zien krijgt. Indien je de nodige html-kennis hebt kan je gebruik maken van de ‘tekst’-optie rechts bovenaan het veld.
-
Publiceren
Je hebt verschillende opties om een bericht te publiceren. Zo moet je het niet onmiddellijk beschikbaar maken voor iedereen.
- Opslaan als concept: Bericht opslaan als concept voordat je het bericht publiceert.
- Voorbeeld knop: Je kunt een voorbeeld van je bericht bekijken voor je het bericht publiceert.
- Status: Bevat de knoppen die je gebruikt om de status van je bericht te bepalen/aan te passen. Status-opties zijn Concept, Wachtend op review en Gepubliceerd. Concept betekent dat het bericht niet gepubliceerd is en alleen zichtbaar voor jou en andere ingelogde beheerders. Wachtend op review betekent dat een concept in afwachting is van goedkeuring door een redacteur. Gepubliceerd wil zeggen dat je bericht zichtbaar is op je blog. Als je één van de mogelijkheden selecteert en op de Publiceren-knop klikt dan wordt deze optie toegepast op je bericht. Bijvoorbeeld: voor een bericht dat de status Wachtend op review moet krijgen, selecteer Wachtend op review in het dropdown-menu en klik op Publiceren. In Dashboard > Alle berichten > Bewerken zie je alle berichten gesorteerd op berichtstatus.
- Zichtbaarheid: Dit bepaalt wie je bericht kan bekijken. Een publiek bericht is zichtbaar voor alle bezoekers van de website. Berichten “beschermd met een wachtwoord” zijn openbaar gepubliceerd maar een bezoeker moet een wachtwoord invoeren om de inhoud van het bericht te kunnen lezen (bezoekers zien de titel van het bericht en een veld voor het invullen van het wachtwoord). Privéberichten zijn alleen zichtbaar voor ingelogde beheerders en redacteuren.
- Onmiddellijk publiceren: Om het publiceren van een bericht in te plannen voor een later moment klik je op “Bewerken” achter onmiddellijk publiceren. Er opent een datum- en tijdveld onder de onmiddellijk publiceren regel waar je de datum kunt aanpassen naar een toekomstige datum of een datum in het verleden. Klik op ok en op Publiceren om de (nieuwe) datum op te slaan.
-
Permalink
- Permalink staat voor “permanent link”, dit is gebruiksvriendelijke URL die is opgesteld vanuit de titel van het bericht. Het wijzigen van de titel past niet automatisch de permalink aan. De slug (deel van de permalink achter de domeinnaam) is aan te passen in het permalink veld onder de titel. Ook dit is van cruciaal belang voor jouw SEO.
-
Tags
- Verwijzen naar de micro-categorieën op je website, vergelijkbaar met het toevoegen van indexwoorden. Bezoekers kunnen berichten selecteren met dezelfde tag door op de betreffende tag te klikken. Tags zijn alleen zichtbaar op je website als je thema dit toestaat. Nieuwe tags kun je makkelijk toevoegen door in het lege veld de gewenste tag te typen en op “toevoegen” te klikken. Indien je “gerelateerde berichten” zichtbaar hebt op jouw site is dit zeer belangrijk.
-
Categorieën
- Een categorie benoemt het algemene onderwerp van een bericht. Bezoekers kunnen berichten van dezelfde categorie selecteren door op de betreffende categorie te klikken. Categorieën zijn alleen zichtbaar op je website als je thema dit toestaat. Nieuwe categorieën kun je makkelijk toevoegen door “+ nieuwe categorie toevoegen” te klikken en in het lege veld de gewenste categorie te typen. Door op de knop “categorie toevoegen” te klikken voeg je de nieuwe categorie toe aan het categorie-overzicht. De nieuwe categorie is automatisch aangevinkt na het toevoegen. Je kunt de categorieën wijzigen via Dashboard > Berichten > Categorieën.
-
Samenvatting
- Een korte samenvatting waarmee je de bezoekers overhaalt om het bericht te lezen. De samenvatting is ook te zien in bijvoorbeeld categorie- of tag-overzichten en in zoekresultaten.
-
Trackbacks verzenden
- Een manier om andere blogsystemen te laten weten dat het bericht een link naar hun website is geplaatst. Bij het linken naar een andere WordPress site wordt deze automatisch op de hoogte gesteld van de link in het bericht. Je kunt blogs die niet automatisch een trackback ontvangen op de hoogte stellen door het webadres in te vullen in het veld. Als je meerdere websites op de hoogte wilt stellen gebruik je een spatie tussen de verschillende webadressen. Op de officiële WordPress website vind je meer informatie over trackback en pingback.
-
Reacties
- Opties waarmee je de mogelijkheid om te reageren op je bericht aan of uit kunt zetten. Er zijn 2 selectieveldjes: Reacties toestaan en trackbacks en pingbacks toestaan op deze pagina. Als Reacties toestaan niet is aangevinkt kan er onder dit bericht geen reactie geplaatst worden. Als trackbacks en pingbacks toestaan op deze pagina niet is aangevinkt is het versturen van pingbacks en trackbacks naar dit bericht niet mogelijk.
-
Auteur
- Alleen zichtbaar als er meerdere schrijvers zijn op de website. Je kunt de auteur kiezen in een dropdown-menu waarin alle schrijvers met auteursrechten worden getoond. Voor een gebruikersoverzicht kijk je bij de gebruikers-tab in het menu aan de linkerkant van de pagina.
-
Revisies
- Een lijst met alle revisies die zijn gemaakt voor het huidige bericht. Door op een revisie te klikken kun je de huidige versie vergelijken met de gekozen versie. Binnen dit scherm kun je er ook voor kiezen om terug te gaan naar elke versie in de lijst.