Recent onderzoek in opdracht van Ipsos Mori wijst uit dat bij 16% van de jongeren negatieve reacties of weinig likes een invloed hebben op hun “echte leven”. 11% gaf zelfs aan dat ze zich depressief voelen na het krijgen van negatieve berichten of weinig likes. Ten slotte gaf maar liefst 9% van de jongeren aan dat ze liever likes krijgen dan geld.
Diezelfde tendens zie je ook bij bedrijven, velen proberen om krampachtig campagne te voeren voor vanity metrics zoals likes en followers te verbeteren, zonder er strategisch mee om te gaan.
Als je even Googelt op “Free instagram likes” zie je honderden apps en bedrijven die je zogenaamde gratis (of betalende) likes doen krijgen. Leuk, toch? Even ons ego strelen met 100 extra likes en we hebben weer een feel-good momentje. Maar welke impact hebben die gratis likes of followers nu eigenlijk op ons account?
Om dat uit te leggen, beginnen we met uit te leggen hoe je viraal kan gaan met een post. De bedoeling bij een viral is om op de explore pagina terecht te komen bij zoveel mogelijk mensen. Dat is de pagina die tevoorschijn komt wanneer je op het vergrootglas onderaan de app drukt, zonder een zoekterm in te geven. Maar hoe geraak je daar nu eigenlijk met jouw foto? Daar zorgt het Instagram algoritme voor. Dit algoritme houdt rekening met verschillende zaken.
Instagram niches
Instagram werkt met zogenaamde niches, zo is er de niche dieren of de niche reizen. Maar er zijn ook heel specifieke niches, zoals katten of zelfs microniches zoals Siamese katten. Elke gebruiker wordt gelinkt aan één of meerdere niches, afhankelijk van:
- de posts (foto’s of video’s) waar je op reageert
- de posts die je bekijkt
- de posts die je liket
- de gebruikers die op jouw posts reageren
- de gebruikers die jouw posts liken
- de gebruikers die je volgt
- de gebruikers die jou volgen
- het type content dat je post
(de Instagram pixel calculator berekent wat er op jouw foto staat) - de hashtags die je gebruikt
- de tekst die je onder je post plaatst
- …
Kortom, big brother is watching you. En vooral analyzing you. Elk Instagram account krijgt een zogenaamde “goodness score”, hoe meer negatieve reacties je krijgt hoe slechter die score.
Account type
Elk account krijgt ook een type: gebruiker of influencer. Wil je mensen bereiken moet je uiteraard de influencer zijn, maar hoe word je een influencer?
- Post content in jouw niche(s)
- Like, comment & bekijk berichten in jouw niche(s)
- Volg andere influencers uit jouw niche(s)
- Gebruik relevenante hashtags voor jouw niche(s)
Persoonlijke content
Het belangrijkste doel van Instagram is om mensen zo lang mogelijk in hun app te houden. Ook wanneer je op een link in bio klikt, zal je die website openen in de app zelf. Instagram zal dus proberen je zo lang mogelijk relevante foto’s en video’s te tonen. Relevant voor jou. Maar hoe weten ze nu wat jij leuk vindt?
Logisch, combineer de 2 vorige titels en je hebt een antwoord.
Instagram zal aan de gebruikers de content van de influencers van die niche tonen.
Let op: je kan een influencer zijn in één niche, maar een gebruiker in een andere niche.
Gratis likes en followers
Wat heeft dit nu allemaal te maken met gratis likes en followers?
Veel van die gratis like & follower services beloven je likes van echte accounts. Super! Maar hoe zit dat dan met die niche? Die accounts liken immers alles. Als we even nadenken dan zien we dat die likes eigenlijk niets waard zijn. Ten eerste hebben ze geen enkele link met onze niche. Ten tweede liken ze misschien 10.000 posts per dag. Stel nu dat zo’n account 2000 volgers heeft, dan levert ons dat 2000/10000 weergaves op de explore pagina. 0,2 weergaves. Met een beetje geluk ziet 1 persoon (die overigens waarschijnlijk ook niets met jouw niche te maken heeft) jouw post.
Ps. Weet dat die accounts meestal slechts 2 actieve volgers hebben en je dus 2/10000 of 0,0002 kans op een view hebt.
Een like is een like?
Correct. Maar zoals je hierboven al kon lezen, monitort Instagram alles. Ook zij weten dat je vals speelt met je likes en followers. En ja je kan het subtiel proberen, maar wat heb je er uiteindelijk aan?
- Je hebt 1 extra like.
Ik weet dat mensen schapen zijn, maar na een tijd zien ze heus wel dat de gebruikersnaam mfsdjfdsmklfjdsqf alles liket. - Instagram weet dat je vals speelt en benadeelt je in de zoek-rankings. Zeg maar dag aan je Goodness score.
- Instagram weet niet meer tot welke niche jij behoort, aangezien allerlei random accounts met jouw content beginnen te interageren.
- Je hebt tijd en/of geld gespendeerd.
- Je krijgt een vals gevoel van succes of engagement.
Wat moet ik dan wel doen?
- Blijf bij 1 tot 3 niches. Je kan niet alles zijn.
- Ga in interactie met jouw niche, engage met hun content. Je zal zien dat velen hetzelfde met jouw content zullen doen.
- Zoek de influencers in jouw niche en vraag hen om je te volgen of eventueel guest-posts te maken. Zij zorgen voor het meeste verkeer. Het meeste relevante verkeer.
- Zorg voor een goede CTA (call to action). Laat jouw volgers bijvoorbeeld andere mensen taggen. Doe dit niet op elke post…
- Koop geen likes of followers. Nooit.
- Good artists copy, great artists steal. Ik zeg niet dat je content van anderen schaamteloos moet kopiëren, maar kijk welke content het goed doet in jouw niche. Je moet het warm water niet heruitvinden.
- Gebruik relevante hashtags #butnottoomany #enkelrelevantehashtags #thanksforreading
- Twijfel je over iets of heb je een vraag? Contacteer mij persoonlijk of vraag het via de comments!