Zowel voor bedrijven als voor zelfstandigen valt dit in 1 zin samen te vatten: het is jouw online visitekaartje. En net zoals bij visitekaartjes is de ene website al wat soberder of overzichtelijker dan het andere. Maar wat kan er nu allemaal een meerwaarde zijn op jouw online visitekaartje?
Contact
Een website zorgt er voor dat mensen jou snel en efficiënt kunnen contacteren. Niet alleen moet je er voor zorgen dat er een eenvoudig contactformulier op jouw website staat, maar ook dat mensen jou offline kunnen contacteren; een gsm-nummer, een adres (uiteraard liefst met een linkje naar Google Maps) en wie weet zelfs een fax-nummer – al dan niet met stof.
Open 24/7
Je winkel of bedrijf 24/24 en 7/7 open houden is onmogelijk. Een website is echter altijd open. Ook al is het op deze moment misschien 2 uur ‘s nachts in New York, iedereen – waar ook ter wereld – kan jouw website bezoeken. Wie wil er nu niet duizenden artikels verkopen terwijl hij/zij slaapt? Lang leve de webshop!
Mogelijkheid om (gericht) te adverteren op je website
Een eigen website geeft jou de mogelijkheid om gericht geld in te zetten op marketing. Niet langer moet je nutteloze foldertjes verspreiden, maar je kan net die mensen, die tot jouw doelgroep behoren, gaan targetten. De kost die je hebt per lead zal veel lager liggen én vooral de return on investment zal veel hoger liggen, aangezien alle leads qualified leads zijn. Zij behoren immers tot jouw afgebakende doelgroep. De 2 bekendste manieren om jouw website te adverteren zijn Google Adwords & Bing ads.
Je bent niet langer afhankelijk van externe platformen
Begrijp me niet verkeerd: ik ben een grote fan van sociale media. Maar er zijn ook redelijk wat risico’s aan verbonden. Berichten op Facebook, Twitter, LinkedIn.. zijn uiteraard goed voor jouw brand awareness. Maar als één van die platformen ooit zegt: “Je bent je account kwijt” of “Je moet vanaf nu €1000 per maand betalen om ons platform te gebruiken”, dan zal je – terecht – even staan vloeken. Eén van de grote voordelen van een eigen website is dat je een blog kan opzetten. Hier plaats je jouw eigen content, die je dan vervolgens deelt via Facebook. Niet alleen positief voor jouw SEO, maar ook veel veiliger voor jouw algemene online marketing strategie.
Concurrentie
Volgens de cijfers van internetlivestats (2016) heeft 88,5% van de Belgen dagelijks toegang tot het internet. Je kan er minstens 88,5% zeker van zijn dat – indien jij geen website hebt – jouw concurrentie daar heel blij mee zal zijn. Indien ik zelf op vakantie ben en ik zoek een restaurant, dan gebruik ik Google. Dankzij het Google Possum algoritme (1 september 2016) krijgen lokale bedrijven voorrang in de zoekresultaten, op basis van de huidige locatie van degenen die de search uitvoert. Zorg er dus voor dat wanneer iemand een straat van jou zoekt naar een bakker, dat hij jou dus ook kan terugvinden. Weet trouwens dat sinds kort minder dan 50% van het Belgische internetverbruik via desktop gaat.
Missie, visie & waarden + algemene voorwaarden
Jouw website is ook de geschikte plaats om jouw misie, visie en waarden of misschien zelfs algemene voorwaarden over te brengen aan jouw klanten. Mijn missie, visie en waarden vind je bijvoorbeeld op deze pagina, de algemene voorwaarden vind je hier. Niet iedereen zal hier in geïnteresseerd zijn, maar degene die ze willen terugvinden, kunnen ze dan toch tenminste terugvinden 🙂
Heb je nog vragen of suggesties? Laat het mij weten in de comments!