Een logo wordt heel dikwijls gekozen op basis van voorkeur van de CEO. De kleur van jouw logo (en dus meestal ook de accentkleur van jouw website) heeft echter een grote invloed op het surf- én koopgedrag van jouw bezoekers. Hieronder vind je wat alle kleuren kunnen betekenen. Waarom kunnen? Een associatie bij een kleur is zeer persoonlijk en is daarbij nog eens afhankelijk van cultuur en de tijdsperiode. Het is dus zeker geen exacte wetenschap.
Oranje
Oranje is vooral een vriendelijke, speelse kleur. Deze kleur wordt dus gebruikt door bedrijven met een jong publiek – denk maar aan Fanta of Nickelodeon. Verder wordt het gebruikt door bedrijven die willen opvallen – denk hierbij aan Mozilla Firefox (gecombineerd met blauw), VLC of Amazon.
Rood
Rood is een zeer intense kleur, die tevens staat voor liefde en passie. Voordeel van rood is dat het je hart sneller doet slaan en emoties oproept. Pas echter op met sommige tinten van rood, deze doen mensen denken aan gevaar.
Voorbeelden: Coca-cola (intense smaak), Red Bull (passie, hart sneller doen slaan, gevaar), Nintendo, Special K, Lego, Netflix en vroeger Canon (intens & passie) zij zijn intussen overgestapt op wit en enkele felle kleuren.
Mijn eigen keuze
Voor Respux heb ik zelf gekozen voor een iets zachtere variant van rood. De reden waarom ik gestart ben met webdesign is uit pure passie voor IT en het volledige online verhaal. De zachtere tint zorgt er voor dat het als niet zo agressief over komt, zeker in combinatie met grijs – wat je hieronder zal lezen.
Paars
Als we in de geschiedenisboeken duiken, zien we dat paars al van bij de Romeinen staat voor rijkdom. Niet alleen rijkdom maar ook spiritualiteit en wijsheid. Een bekend voorbeeld is de zoekgigant Yahoo of telecomoperator T-mobile of Hallmark. En andere betekenis van paars is speelsheid wat je ziet bij merken als Barbie (paars-roze).
Blauw
Net zoals groen of paars is blauw een koele kleur. De kleur staat voor vertrouwen, succes en – net zoals bij paars – voor wijsheid. Het zal je dus ook niet verbazen dat grote IT-giganten zoals Dell, IBM, WordPress, Hp, Twitter en Facebook voor blauw hebben gekozen. Verder staat blauw ook voor veiligheid (zeker ook van toepassing bij de vorige merken) en rust. Hier denken we aan Oral B, Ford en NASA.
Groen
Groen staat voor het leven en de natuur. Deze kenmerken laten zich vertalen in herstel, gezondheid, evenwicht en verfrissing. Verder staat groen ook voor intelligentie en succes (denk maar aan het groen vinkje). Ook bedrijven die zich als duurzaam of ecologisch willen profileren kiezen dikwijls voor groen.
Voorbeelden: John Deere, Android, Land Rover, Monster en verschillende energieleveranciers.
Geel
Geel schreeuwt om aandacht. Ferrari, Chevrolet en IKEA zijn de perfecte voorbeelden. Het straalt echter ook zeker optimisme en een zekere vrolijkheid uit. Denk hierbij maar aan Mc Donalds, Subway en Schweppes. Ten slotte staat geel ook voor warmte en roept het veel emoties op. Voorbeeld hiervoor is National Geographic.
Zwart-wit
Zwart en wit zijn 2 ‘kleuren’ die zorgen voor evenwicht en helderheid. Websites en affiches maak nuttig gebruik van witruimte om zo een rustig beeld te creëren. Zwart kan soms een tegenovergesteld effect hebben en net de aandacht opeisen. Zwart-wit straalt ook een zekere klasse uit. Ten slotte staan wit en zwart ook voor vrede en helderheid, denk maar aan WWF.
Voorbeelden: New York Times, Wikipedia, Cartoon Network, Mercedes en Nike.
Grijs
Dan is er nog de ‘kleur’ grijs. Grijs kan je mooi combineren met vele kleuren. Nadeel van grijs is dat het zeer weinig psychologisch effect heeft. Maar denk er aan ‘less is more’ overdrijf niet met kleurgebruik. Veel wit zorgt voor rust, veel grijs zorgt er voor dat iets er saai uit gaat zien.
In de praktijk zien we dus ook zeer weinig merken die gebruik maken van een grijs logo. Enkele zeer bekende bedrijven – waarbij mensen meestal de waarde van de producten al kennen – kunnen het zich veroorloven om een volledig grijs logo te gebruiken. Denk hierbij aan Swarovski en vooral Apple.
Regenboog
Ten slotte zijn er nog een aantal bedrijven die kiezen voor zeer veel kleuren. Denk maar aan Google, eBay, Microsoft of NBC. Deze bedrijven kiezen er bewust voor om verschillende kleuren te combineren tot een harmonisch geheel. Let echter op als je dit zelf wilt doen; dit komt zeer snel onprofessioneel over.